Erti Terima Kasih & Kesyukuran




                                                                    السلام عليكم
Bismillahirahmanirahim,,,,alhamdulillah, segala puji-pujian hanya untuk ALLAH S.W.T atas nikmat iman & nikmat islam dapat jgak aQ nk kongsi sedikit ilmu yg aQ dapat dripada menjalani modul budaya kerja PLKN,, kepada semua pda pgi yg penuh barakah ini,,.insya'ALLAH >,<,.,
                                      kai'fahalukum?? aQ harap ampa sihat selalu erk,.,.amEen,.

 Ok2 apa yg aQ nk kongsikn nie hanyalah simpLe saja,,,TETAPI berat nk dipraktikan oleh masyarakat zaman sekarang nie.,.kenapa??kerana sikat 'egoistik' yg beristana dalam dri seseowg erk,.,k aQ straight to da point

Ucapan thank you/syukran/gracias/toce2/terima kasih merupakan satu lafaz perghargaan untuk sumbangan O kebaikan yang dilakukan seseowg kepada orang lain. Melafazkan ucapan terima kasih kpd seseowg yg m'beri O menyumbang sangat besar ertinya. Ucapan terima kasih memberi kesan yang positif dan amat mendalam yang dapat menyentuh dan membuka hati seseowg hingga dapat merapatkan hubungan sesama insan. Seseowg yang menerima tanda penghargaan itu akan berasa sangat dihargai. Malah orang sentiasa berada dalam keadaan berterimak kasih akan sentiasa membuahkan senyuman dan ketenangan...betoii x???

Mengapa sangat sukar untuk kebanyakan orang mengucapkan terima kasih??
Mengapa sangat berat untuk kebanyakan orang meluahkan penghargaan??
Adakah kerana malu O ego?Adakah sikap 2 penting dalam kehidupan??

Kesukaran mengucapkan terima kasih akn m'berikan kesan yang negetif kpda hubungan sesama insan. Orang  yg tidak tahu menghargai, umpama orang yang tidak b'syukur dgn apa yg dimiliki. Mungkin situasi ini tidak menjadi  masalah untuk meereka. Mungkin situasi ini tdk menjdi masalah tuk mereka yg kurang berinteraksi dgn org lain, sedangkan lafaz ni merupakan sesuatu yg amat penting dalam kehidupan setiap seperti kita.

Ucapan terima kasih jga dianggap sebagai sa2 pengisytiharan, penerimaan atau pemberian kpd sesuatu urusan yg tidak sesesai

Sebagai contoh, pernahkah O sudahkah anda berterima kasih kepada orang yg bertanggungjawab m'besarkan n mnjga anda??Cikgu-Cikgu??Adik beradik??kwan=kwan??Orang di sekeliling anda?? Tanpa sedari, mereka telah banyak menyokong kita. Bagaimana pula dengan urusan2 sekeliling yg anda lakukan setiap hari.

Luahkan ucapan terima kasih sebagai tanda penghargaan sesowg, disamping itu ia dapat m'beri inspirasi, motivasi dri kepada dri sendri dan insan sekeliling.

Ucapan terima  kasih jga amat berkait rapt dengan kebahagian jiwa kita. kebahagian jiwa kita pula berkait rasa kesyukuran kita. renungkan perkara ini. Amat sukar untuk kita membanyagkan seseowg  yg amat mempunyai kebahagian jiwa yg tidak bersyukur tentang sesuatu yang mereka perolehi

DaRi perspektif lain, jika kita mahukan lebih kebahagian dalam hidup, mulakan dengan bersyukur. Perkara ini kita boleh dilakukan bila2 masa. Kita boleh bersyukur kerana masih hidup, boleh berjalan , bercakap, berfikir,mendengar , melihat dan mcam2 laa.,.,Sebenarnya hidup seharian , kita boleh berhenti sejenak kepada Tuhan tentang pelbagai perkara yg baik dalam hidup kita. Apabila kita bersyukur, kita secara sedar n sengaja bergerak kearah kebahagian dalam hidup.

AkhiruKalam,, sebenarnya semua bolEh bersyukur tentang bnyak perkara. Persoalannya, adakah kita sedar dan menghargainya???

No comments:

Post a Comment